OCP przewoźnika gwarancją bezpieczeństwa firmy transportowej? Prowadzenie firmy w branży transportowej nie jest łatwym zadaniem i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Właścicielom coraz trudniej jest znaleźć dobrych, wykwalifikowanych, a przede wszystkim odpowiedzialnych pracowników. Transport ładunków wielkogabarytowych to ogromna odpowiedzialność za transport ładunków. Często jego wartość może przewyższyć wartość samego samochodu, a do tego nie jest tani.
Oczywiście w procesie wysyłki pełną odpowiedzialność ponosi firma spedycyjna – jeśli towar zostanie skradziony, uszkodzony lub nie zostanie dostarczony na czas, właściciel towaru poniesie wysokie koszty z tytułu kar umownych. Opłaca się chronić, gdy coś pójdzie nie tak. Towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej oferują ubezpieczenie OCP przy zakupie nośników. Jeśli towar zostanie uszkodzony, zapłaci on wartość powstałej szkody. Ze względu na dużą wartość przewożonego towaru – w wielu przypadkach taka polityka może uchronić firmę spedycyjną przed poważnymi problemami finansowymi.
Jak działa OCP?
Jest to specjalny rodzaj ubezpieczenia oferowany firmom spedycyjnym. Głównym zakresem tej polisy jest zapobieganie odpowiedzialności, która może powstać z winy przewoźnika. Uniemożliwia firmie spedycyjnej ponoszenie odpowiedzialności za powierzony jej towar. Co ciekawe, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, jak OC w transporcie. Przewoźnik może więc samodzielnie zdecydować, czy chce je kupić, czy nie. Jednak każda firma, która na co dzień przewozi duże ilości towarów, powinna to rozważyć.
Oprócz oczywistej korzyści w postaci ochrony wysyłanych towarów, zwiększa to również wiarygodność firmy. Coraz częstszą praktyką przy zamawianiu przesyłek jest wymaganie od firmy spedycyjnej posiadania OCP przewoźnika. Daje to klientowi większy spokój ducha, a tym samym mniejszy stres przy każdym ładunku, ponieważ chroni go od załadunku do rozładunku.
Korzyści dla firm transportowych
OCP to gwarancja bezpieczeństwa. Polisa obejmuje ubezpieczenie przewoźnika od niewykonania, nienależytego wykonania lub uszkodzenia towaru będącego przedmiotem umowy ze zleceniodawcą. Oczywiście każda firma oferuje inną wersję polisy. Wersje standardowe obejmują: kradzież, zniszczenie lub uszkodzenie towaru lub opóźnioną dostawę. Może to uratować wiele firm przed poważnymi problemami finansowymi. Kary za niewykonanie usługi są w branży transportowej bardzo wysokie, dlatego ten rodzaj ubezpieczenia zapewnia większą stabilność finansową.
Zalety korzystania z polisy OCP operatora dostrzegli również zleceniodawca. Niedostarczone lub uszkodzone towary tworzą wąskie gardła finansowe, które mogą również powodować problemy finansowe dla dostawców. Dlatego coraz więcej firm poszukujących usług transportowych potrzebuje OCP przewoźnika.
Ile kosztuje polisa OCP?
Każda firma ubezpieczeniowa inaczej oblicza sumy polis. Normy ustalane są indywidualnie, więc na rynku panuje duży rozstrzał cenowy. Podstawowym kryterium ustalania wysokości polisy OCP jest roczny obrót z tytułu usług transportowych firmy. Dlatego im większa firma, z którą mamy do czynienia, tym wyższe będą koszty ubezpieczenia. Wiąże się to oczywiście ze zwiększeniem kwoty gwarantowanej, czyli maksymalnej kwoty zobowiązania. Kolejnym kryterium jest wielkość samochodu. Samochody o masie do 3,5 tony będą tańsze w ubezpieczeniu niż większe pojazdy.
Zawierając polisę pamiętaj, że gwarantowane odszkodowanie powinno być równe lub wyższe od wartości przesyłki. Tylko wtedy ubezpieczenie może Cię w pełni objąć. W firmie ubezpieczeniowej w przypadku powstania szkody istnieje możliwość ubezpieczenia OCP w którym uczestniczy sama firma transportowa. Wtedy polisa przewoźnika jest tańsza, ale w przypadku szkody firma ubezpieczeniowa odpowiada tylko częściowo.
Zwróć uwagę na małe klauzule w umowie OCP
Podpisując umowę ubezpieczenia OC przewoźnika https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-przewoznika/ należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, a zwłaszcza z tzw. klauzulami wyłączającymi. Są powodem, dla którego nasze ubezpieczenie nie płaci. Takie wyłączenia często wiążą się z korzystaniem z uszkodzonych samochodów, parkowaniem na niestrzeżonych parkingach czy źle zabezpieczonym ładunkiem. W takim przypadku firma ubezpieczeniowa może nie wypłacić ani grosza. Warto upewnić się, że suma ubezpieczenia OCP pokrywa 100% wartości wysyłanych przez nas towarów.
Na rynku występują dwa podstawowe rodzaje polis OCP. Są to ubezpieczenia krajowe i międzynarodowe. Ich różnica wynika z odmienności aktów prawnych zawartych w polskim Prawie Przewozowym oraz Konwencji CMR o przewozach międzynarodowych. Każdy z tych przepisów określa inne obszary odpowiedzialności przedsiębiorców świadczących usługi transportowe. Towarzystwa ubezpieczeniowe muszą dostosować do swoich potrzeb oferowane przez siebie polisy OC.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika to umowa, której przedmiotem jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. W przypadku uszkodzenia, kradzieży lub niedostarczenia towaru na czas przenosi odpowiedzialność na ubezpieczyciela. Zapewnia to większe bezpieczeństwo finansowe firmom spedycyjnym i wysyła wyraźny sygnał do klientów, że firma dba o ich interesy.